Ung vuxen berättar

Arbetsmarknaden,Kulturskillnader

En naturlig ordning

11 jul , 2017, 21.10 Rebecka

 

Förra helgen fick jag jobba på en musikfestival, vilket var väldigt roligt. Dock dök det upp vissa funderingar kring hur saker och människor ses och bemöts i Finland och utomlands.

Det jobbet jag gjorde var väldigt likt mina tidigare festivaljobb som jag gjort utomlands. För att summera handlar det om god och ohederlig kundservice. Det som föll så otroligt annorlunda från mina gig i Skottland och Australien var hur kunder bemötes.

Nämligen utomlands var det alltid så att kunden hade rätt, fast hen inte hade det. Men här fanns nästan en ”du visste reglerna och om du inte följde dom skyll dig själv” attityd. Förstås var ingen genast ovänlig men om det var något special fall eller något som behövde lite böjning av regler blev det genast ett stopp. Vilket var motsatsen till hur jag jobbat innan där problem behövde lösas och reglerna var mer som riktlinjer.

Själv har jag en attityd där det reglerna som måste följas till punkt och prick är lagarna i landet som gäller. Interna företagspolicyn och andra regler kan böjas så länge det inte kostar för mycket och kunder, arbetare, samarbetspartners med mera är lyckliga i slutet av dagen. Det handlar om att skapa bra fillis helt enkelt. Samtidigt får en aldrig låta idioti styra och ställa och kunden har faktiskt inte alltid rätt. Jag strävar efter en hälsosam balans av rövslickeri och lantbrukslogik.

Kanske är det de alla andra också på jorden strävar för men våra tidigare upplevelser och föruppfattningar får oss att se olika på olika sociala situationer. Dessutom har vi olika kulturer där det ses olika på allt. Det som jag nu väl kommit fram till är att även kundbemötande är ett omöjligt pussel som aldrig kommer att lösas.

Eller så bara tar vi det lugnt och skiter i pusseln och bara tar en sak om taget.

Eller sen inte.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *